Wepixel

Formula simplă pentru un design UX fantastic

Suntem în mijlocul unei renașteri digitale. Cu niște companii precum Google și Apple, UX-ul (user experience) nu a fost niciodată mai important decât acum. Ceea ce înseamnă că umilul designer, deodată, este esențial în procesul de a face utilizatorul să se simtă bine pentru mii de oameni.

Si noi, designerii, am acceptat provocarea. Ca și tânăr designer, am găsit plăcere în explorarea unor noi modalități (tools), dezvoltarea procesului meu de creație și lucrul cu echipe de design. Am petrecut ore dezvoltându-mi abilitățile mele, de la wireframing la schițat, și chiar și încercând să stăpânesc nenumărate keyboard shortcuts în Photoshop. M-am gândit că cu cât mai multe abilități am, cu atât mai multe tehnici știu, cu atât mai priceput devin, nu?

Greșit.

Cu cât am înaintat în vârstă și am câștigat experiență, mi-am dat seama că nici unul dintre aceste lucruri nu au fost principalii factori care au contribuie la crearea unui design UX grozav. A devenit tot mai clar pentru mine că secretul pentru a crea un UX fantastic se află în ceva mult mai fundamental: abilitatea de a asculta. La urma urmei, baza unui design măreț nu pornește de la un art board; începe de la o problemă.

DAR SĂ ASCULȚI E UȘOR, NU?

Pentru că facem asta atât de des, este ușor de crezut că să asculți este o abilitate pe care deja am stăpânit-o.

Dar asta-i problema: ascultare nu este același lucru ca și auzitul. Puteți auzi sunetele pe care le spune cineva, dar ascultarea reală necesită concentrare pe ambele indicii verbale și non-verbale. Înseamnă să fii atent nu numai la cuvintele pe care le spune cineva, dar și la modul în care vorbește și modul în care folosesc limbajul, vocea, și corpul.

În conformitate cu numeroase studii cu privire la modul în care comunicăm, ne petrecem 60% din timpul nostru “ascultând”, dar păstrăm doar 25% din informațiile primite. Asta înseamnă că auzim multe, dar nu înțelegem pe deplin ce ni se spune.

Pentru a face lucrurile și mai rele, trăim într-o epocă în care atenția noastră este în mod constant distrasă. În cultura noastră perpetuu “conectată”, există aproape 11 milioane de lucruri care luptă pentru atenția noastră în fiecare secundă. Rezultatul? Înlocuirea artei comunicării cu un fel de broadcast personal.

În acest mediu, este ușor să ratezi perspective de care avem nevoie pentru a rezolva problemele într-un mod semnificativ.

CARE ESTE SOLUȚIA?

După cum probabil ți-ai dat deja seama, există mai multe tipuri de ascultare și nu toate astea sunt create în mod egal. Arta subtilă de a asculta include totul de la ascultarea critică – unde evaluezi și analizezi- la ascultarea empatică -unde asculți ca să înțelegi emoțiile unei persoane.

În design, tipul cel mai util de ascultare este ascultarea conștientă, altfel cunoscut sub numele de “ascultare activă”.

Deci, cum putem învăța să ascultăm în mod conștient?

În TED talk-ul său, “5 Ways to Listen Better” , expertul Julian Treasure împărtășește un framework numit metoda RASA – Receive, Appreciate, Summarize, Ask (Primește, Apreciează, Rezumă, Întreabă) . Folosind această metodă în propria mea carieră, am constatat că, dacă mă documentez despre client sau obțin feedback-ul utilizatorilor, rezultatul este același: clienții mei se simt înțeleși, obțin informații de care am nevoie și, cea mai bună parte, mă conectez profund cu problema am cu care am fost însărcinat.

CEI PATRU PAȘI RASA

RECEIVE – PRIMEȘTE

Treasure descrie “a primi” pur și simplu ca “acordă atenție persoanei.” Dar cuvântul în sine este evocativ. Atunci când primești de la cineva, tu nu stai pur și simplu în apropierea persoanei în timp ce vorbesc. În schimb, gândește-te la acest pas ca o stare în care ar trebui să fie mintea ta în timp ce asculți: deschis, curios și analitic. Receptiv.

APPRECIATE – APRECIAZĂ

Atunci când asculți, nu este suficient, evident, să stai în fața celeilalte persoane ca o statuie rece de piatră. Un bun ascultător  arătă aprecierea prin sunete sau gesturi încurajatoare pentru a arăta că ești implicat și prezent. Pentru Treasure, ” a aprecia” vine sub forma unor zgomote mici, cum ar fi “bine” sau “mm hmm.”

SUMMARIZE – REZUMĂ
Gândește-te la un timp în care ai împărtășit ceva  semnificativ personal cu o altă persoană, iar ei reflectată înapoi ceea ce au auzit de la tine. Se simte destul de bine, nu? Atunci îți faci timp pentru a rezuma și a reflecta ideile cheie înapoi altor persoane, le arată că ai înțeles pe deplin ceea ce spun ei. Treasure sugerează să începi cu cuvântul “deci” pentru a indica momentul când rezumi gândurile acelei persoane.

ASK – ÎNTREABĂ
La sfârșitul fazei de descoperire – sau chiar de-a lungul, dacă este necesar – să fii atent să pui și întrebări bine gândite care conduc conversația într-un mod mai profund. Aici este locul în care importanța ascultării active este într-adevăr evidențiată – pentru că este imposibil să pui întrebări semnificative, relevante dacă nu sunteți pe deplin prezenți în conversație. Punând întrebările potrivite, poți obține informații de la utilizatori care te vor ajuta să rezolvi cu adevărat problemele lor.

PUNEREA ÎN PRACTICĂ
Având un simplu framework, precum metoda RASA, m-a ajutat să rămână devotat în procesul de dezvoltare a celei mai importante abilități de designer: abilitatea de a asculta bine. M-a ajutat să descopăr că, atunci când clientul meu se simte cu adevărat auzit, acesta este dispus să împărtășească mai mult decât mi-am imaginat vreodată, ajutându-mă să dezvolt soluțiile care răspund nevoilor lor de bază.

Și lucrul cel mai minunat despre ascultatul activ/conștient este că nu se aplică doar în ascultarea altora ci și în a ne asculta pe noi înșine, de asemenea. Nu fi surprins dacă, pe măsură ce începi să-i asculți pe alții, în mod simultan, începi să dezvolți abilitatea de a te auto-critica într-un mod obiectiv. Și, design-ul tău? Se va îmbunătăți substanțial.

(Source)

Wepixel

Add comment

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.

Most discussed

} /* ]]> */